10 anledningar att inte vänta till våren med att börja springa

Det är sant att det är mycket skönare att bara kunna dra på sig ett par shorts och en t-shirt och dra ut och springa, än att behöva fundera på hur många lager man behöver ha på sig för att inte frysa under löprundan. Det är sant. Men hatar man kylan kan man springa på löpband inomhus emellanåt, och det finns många goda anledningar att inte vänta till vår/sommar med att börja träna löpning.

10 anledningar att inte vänta till våren med att börja springa

1. Lägg grunden nu! Du vill ju inte slita som ett djur för att ta dig fram i maj när solskenslöparna trängs i spåret. Då vill du ha tränat så pass mycket att du kan njuta av stegen och solen i ryggen istället.

2. Du kämpar dig fram i snömodd, med vinden piskandes på kinderna. Tänk hur LÄTT det kommer kännas i april när fåglarna kvittrar. Om du inte visste hur jobbigt det är i februari skulle du aldrig kunna uppskatta det på samma sätt i april.

3. Formtoppa inför sommarens lopp! Du lägger grunden nu under vintern, sedan kan du börja formtoppa under våren och sommaren inför tävlingssäsongen som brukar dra igång runt april-maj och fortsätta till ungefär augusti-september. Då vill du ju vara i din allra bästa löpform och njuta av folkfesterna.

4. På våren är det trångt i löpspåren, men visst handlar en del av löpningen om att få vara ensam och känna lugnet? Passa på att springa ute under vintern, gärna när det är lite sämre väder, så har du i princip hela motionsområdet för dig själv. Win!

5. Eftersom det är lite halvtaskigt väder under vintertiden så är det ett ypperligt tillfälle varva löpträningen med styrketräning inne på gymmet. I sommar vill du inte vara inomhus lika mycket, så passa på att bygga upp bålstyrkan redan nu – du kan ju ändå inte träna löpning prick varje dag.

6. Har du pollenbesvär? Då är löpningen på vårkanten inte alls lika njutbar som man inbillar sig. Lika bra att passa på att springa nu, medan det är lätt att andas!

7. Att springa i värme kräver att man bär med sig vatten på sin löprunda, för man vill ju inte bli uttorkad. På vintern har man inte samma behov av att dricka vatten varannan minut. En sak mindre att släpa på!

8. Det är så grymt bra träning för pannbenet att träna när det är kallt och ruggigt ovh blåsigt och dylikt. Och ett bra pannben är bra att ha.

9. På vintern ligger det inga ormar och gottar sig i solen på motionsspåren.

10. Det är alltid en bra tid för löpning! Man blir gladare och piggare. There’s no time like the present!

Läs mer om löpning

Jag älskar verkligen löpning. Inte alltid, men nästan. En annan sak jag gillar är att skriva om löpning. Att skriva om varenda löprunda och varje lopp. Om du gillar att läsa om löpning får du gärna spana in min blogg Träningsblogga, där det mestadels handlar om just det. Gillar du listor som den ovan kanske du också gillar Tio anledningar att älska löpning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *