10 tips för att komma igång med löpning

Det finns löpcoacher, personliga tränare och andra kunniga. Sådana som kan leda en till stordåd. Och så finns det glada motionärer, som har lyckats komma igång med löpning helt på egen hand och gärna tipsar andra om hur man kan göra så fort den får en chans. En sådan glad motionär är Ida, som till vardags bloggar på traningsblogga.se. Från att inte ha gillat löpning, eller träning överhuvudtaget, blev hon löpfrälst för tre år sedan. Här delar hon med sig av sina absolut bästa, men högst ovetenskapligt förankrade tips för att komma igång med med att springa. Kunde hon så kan alla. Läs och begrunda och ta till dig av de tips som passar dig. Lycka till med löpningen!

DCIM165GOPRO

1. Bestäm dig för att det är detta du vill göra.

Hatar du fortfarande löpning om en månad eller två kanske du ska testa en annan träningsform, men ge detta en chans först. Bestäm dig för att du vill och ge inte upp när du känner att du knappt kan andas. Det blir bättre och rentav njutbart till slut.

2. Byt om.

Det kanske låter som ett märkligt tips eftersom det är ganska självklart, men när det väl kommer till att ta sig ut genom dörren kan det plötsligt bli jättejobbigt – därför ska du byta om direkt. Blir det så att du inte tar dig ut känns det nämligen så tråkigt att byta om från (oanvända) träningskläder.

3. Skynda långsamt.

Det är okej om du inte orkar springa något första gången. Det är okej om du bara orkar springa 50 meter. Du har tagit dig ut! Det kan rentav vara vettigt att inte springa så långt i början – ett bra tips är att varva springet med powerwalks. Då känns inte varje runda som en pina, och när du väl har fått upp flåset kan du börja springa mer och mer och då kommer det inte heller kännas som en pina att vara ute.

4. Skada dig inte!

Vilket jättebra tips, tänker du. Det här hör lite ihop med ovanstående punkt. Om man inte tar det lugnt i början är risken otroligt stor att man drar på sig någon överbelastningsskada. Kroppen är inte van vid belastningen och kommer svara med protester. Det sägs att man ska öka träningsmängden max 10% per vecka – spring alltså inte 2 km en dag för att sedan springa 7 km två dagar senare. Det kan vara lockande eftersom man ofta märker sådana snabba framsteg på flåset i början, men du ska inte luras av det! Muskler och leder hänger inte med lika snabbt som konditionen, så stressa inte med att komma upp i långa distanser.

5. Köp nya snygga träningskläder.

Ja, jag får be om ursäkt för eventuell ytlighet, men träningen blir faktiskt roligare om man trivs i kläderna. Trivs du i andra kläder än flashiga löpartajts så är det för all del okej också. Kläder som andas är rätt sköna också. Här kan man också tänka i form av belöning: “När jag har lyckats springa 30 minuter i sträck, då ska jag få köpa ett par nya löparskor”.

6. Jaga inte tider!

Om du varje gång du tränar ska slå tiden/distansen från ditt förra träningspass, då kommer löpningen bli ett enda långt jagande och förmodligen inte så rolig. Tillåt dig själv att ta det lugnt, testa nya rundor och kanske till och med stanna upp och ta en selfie då och då om du är lagd åt det hållet.

7. Spring utomhus.

Det är så mycket roligare än att springa på löpband. Att bara stå och trampa på ett löpband utan att man kommer framåt kan kännas ganska tradigt. Fast en del älskar det, så älskar du det: fortsätt för all del. Fast kanske testa att springa utomhus ibland också? Det går faktiskt utmärkt att springa i alla väder också!

8. Dokumentera dina framsteg.

I träningsdagbok, blogg, på facebook eller instagram eller på post-it-lappar. Ibland kan det kännas ganska motigt att ta sig iväg och träna, och då kan det vara en idé att påminna sig om hur långt man faktiskt har kommit.

9. Prata om löpning.

Det är ett toppenknep för att hålla motivationen uppe. Kanske finns det någon på jobbet/skolan/mataffären/bussen som också springer? Prata om det. Chansen att du sedan kommer att vara sugen på att springa är ganska överhängande.

10. Sätt upp ett mål.

Förmodligen är detta inte nödvändigt för alla, men att springa ett lopp kan vara en bra morot för att hålla motivationen uppe. Man klarar så mycket mer än man tror, och på lopp får man ofta det bevisat för sig.

backar

3 Comments

  1. Pingback: Sommarens finaste träningsminne - Liltraining - Maria Lavestedt Segeblad

  2. Pingback: Bloggsvepet - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  3. Pingback: Äntligen springer hon! | Lite Längre

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *