Enkla knep som gör stor skillnad i vardagen

Tiden räcker inte till. Kroppen går på högvarv och blodtrycket stiger. Du försöker med all din kraft göra allt som står på att-göra listan men du mäktar inte med. Kroppen skriker och det enda du vill göra är att lägga dig ner och gråta. Känner du igen dig?

För att minska risken för att du ska hamna där ska du idag få enkla vardagsknep som gör din vardag lite gladare. Häng på;

Vardagsknep som gör stor skillnad

1. Andas ut när du känner att stressen håller på att äta upp dig. Det kan vara allt ifrån att bussen är försenad eller ett möte du är nervös inför. Släpp allt. Andas in och andas ut. Att bussen är sen – du kan inte göra något åt det. Mötet du är nervös inför – slappna av, det kommer gå bra.

2. Förbered allt dagen innan. Den där enkla förändringen som kan skapa massa utrymme. Förbered frukosten dagen innan – ladda kaffebryggaren så det bara är att trycka på on-knappen. Lägg fram kläder. Packa en eventuell väska om du ska iväg. Små enkla grejer som hjälper dig till en stressfri morgon. Vilket vi alla vill ha, eller hur?

3. Umgås med människor som ger dig energi. Det där svåra som vi alla dras med. Hur ska en kunna välja? Kan man ens det? Men det är enkelt – ta till dig de personer som ger dig energi och inte de som tar den ifrån dig. Du är värd att omringas av massa positiv energi. Är kompisen glad – då är du glad!

4. Gör något som gör dig glad – varje dag. Alla dagar är inte andra lik, vissa bättre än andra. Men oavsett vad, glöm inte – du ska göra något som gör dig glad – varje dag. Avsett tid till att göra något som gör Dig riktigt glad – något som Du uppskattar. Det kan vara en promenad, en stund för dig själv hemma med en kopp te i handen. Vad som – bara det gör Dig lycklig!

5. Våga bara vara. Ständigt är vi i farten. Möten hit och möten dit. Barn ska lämnas och hämtas. Middag ska lagas och diskmaskinen ska plockas ur. Träningspasset ska avverkas och dina sociala medier ska uppdateras. Men försök släppa – vissa saker behöver göras, så är det bara. Men när du kan – slappna av. Låt kroppen vara. Du behöver vila – kroppen behöver återhämtas. Speciellt om du har en tendens att stressa med allt.

6. Var tacksam över det du har. Vi människor är otroligt duktiga på att snappa upp allt de negativa runt omkring oss – fortsätter vi med det är det också bara det som våra hjärnor kommer ihåg. Men glöm inte det positiva – det där som det finns så otroligt mycket av. Det gäller bara att stanna upp och uppskatta det. För att göra det på ett enkelt sätt – innan du lägger dig på kvällarna skriver du ned minst tre saker som du är glad och tacksam över. Förutom härliga känslor i kroppen och en gladare tillvara kommer du inte känna dig lika stressad heller – studier visar nämligen att stresshormonerna i kroppen minskar när du tänker/gör positiva saker. win win.

Du har alla chanser i världen att skapa den vardag du själv vill ha – du behöver bara bestämma dig. Men negativ stress är inget som hör därtill. Ta vara på vardagsknepen du idag fått – reflektera och kanske hittar du någon som du gillar mer än någon annan. Annars tycker jag du ska besöka min privata blogg Doitforyourself – där du hittar andra vardagliga ting som gör livet lite roligare. KRAM // Mari Eriksson

4 Comments

  1. Bra tips Mari! Särskilt nummer 1 behöver jag bli bättre på… Jag kan t.ex. bli sjuuukt stressad när det är knökfullt med folk på spårvagnen varje morgon, vilket det ALLTID är och jag kan inte göra någonting alls åt det. Försöker ta djupa andetag och tänka att jag ändå kommer fram till jobbet i tid, oavsett hur mkt folk jag får trängas med…
    Fast snart ska jag börja cykla till jobbet, så då slipper jag det. Blir bra för att dra ner stressnivån en smula :O

    1. Mm, den där stressen i och med trånga utrymmen, såsom i kollektivtrafiken och andra liknande situationer känner jag igen. Den är hemsk! Men som du säger, det går liksom inte att göra något åt det! Bara andas och flyta med. Skönt att du kommit till insikt och att du gör något åt det, grymma du 🙂
      kramar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *