5 tips till dig som är nybörjare på gymmet

Alla har vi känt osäkerhet och försiktighet när vi ska prova något för första gången. Det är en helt normal känsla och inget konstigt alls med den.
I dagens artikel ger Camilla dig som är nybörjare på gymmet fem fina tips!

Vilket gym ska jag välja

Beroende på utbudet på din ort, så tycker jag att du ska provträna några gånger innan du bestämmer dig och köper kort.
Kolla så att gymmet öppettider passar dig och en bra idé kan också vara att kolla när det är som mest folk.
Be gärna gympersonalen om en genomgång av gymmet, det kommer också ge dig större trygghet när du kommer ensam.

Vilka kläder ska jag ha

Du ska ha bekväma kläder som inte hindrar dig när du rör på dig. Det är en fördel om det är funktionsmaterial som andas, då blir de heller inte lika svettblöta.
Träningsskor på fötterna, ska du springa på löpband tar du förstås ett par löparskor. Viktigast är att du inte har samma skor ute som inne.

nybörjare på gymmet

Ha en plan

Gör upp en plan eller be ta hjälp av en PT!
Det är inte helt enkelt så klart men du kommer att tjäna på det, för att du kommer att känna dig mindre osäker om du vet vad du ska göra när du kommer in på gymmet.
Din träning blir också effektivare. Att planlöst gå och dra i lite olika maskiner eller vikter kommer förmodligen inte ge dig de resultat du vill ha och det blir svårare att se hur du utvecklas och blir starkare. Det finns också en uppsjö av träningsprogram på nätet, både program som man följer över en längre tid men det är också lätt att hitta enstaka pass att köra.
Två av mina bästa inspirationskällor är www.lofsan.se och www.styrkelabbet.se

Maskiner eller fria vikter

En kombination tycker jag är bra, våga testa både ock.
Roddmaskin och löpband är de maskiner jag gillar personligen gillar bäst. Roddmaskinen är grym och löpbandet är outstanding när man vill springa intervaller.
Men fria vikter är roligast! Antalet tjejer som tränar med fria vikter ökar stadigt, så ta din plats!
Det är lätt att följa sin styrkeutveckling och vem älskar inte känslan av att känna sig stark?
Visste du att Högskolan Dalarna ska forska på varför allt fler tjejer väljer att träna tyngre?

Läs mer: Forskare vill veta mer om varför tjejer lyfter tungt

 

Städa efter dig

En lite tråkig punkt, men alla vi som varit på gymmet vet att det det där med att plocka ihop efter sig inte funkar bra alla gånger.
Jag tycker därför att du ska vara en god förebild. Ställ tillbaka hantlarna där du tog dem, häng tillbaka viktplattorna och torka bort din svett från maskiner och bänkar.
Gymmet är inte det allra fräschaste stället, så ta ditt ansvar och städa upp efter dig.

//Camilla

I min blogg “Camilla Lind – våga bli stark mitt i livet” hittar du mer inspiration om styrketräning, CrossFit och konditionsträning.
Minst en gång i veckan ger jag dig tips på träningspass som du kan köra själv!
Välkommen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *