Alla är vi en gång nybörjare.

Löpning. Det är precis vad vi ska prata om idag. Alla är vi en gång nybörjare. Det där med att vara nybörjare inom löpning är inte lätt alla gånger. Inte alls enkelt, egentligen. Du personligen kanske har många antal år i löparskorna i bagaget, men för dem som faktiskt vill börja sin karriär inom löpning. Hur ska de bära sig åt? Är det bara att stoppa ned fötterna i skorna och bege sig ut? Njaa! Ett par skor behövs, givetvis! Men sedan då? När du har investerat i ett par bra skor, kommer du då sedan kunna springa kilometer efter kilometer redan på första passet? Nej, riktigt så enkelt är det inte. Därför kommer här några väl utvalda tips på hur du kan tänka, när du nu tar dig an den härliga uppgiften, – att påbörja din löparkarriär!

Vad behöver du för att kunna springa?

Ett par skor som ovan nämndes. Investera i ett par som passar just Dig. Det är egentligen det mest väsentligaste du behöver, från en början. Rekommendationerna är att testa dig fram, köp alltså inte första bästa sko. Lyssna inte heller så mycket på vad kompisarna säger om deras skor och märken, alla skor sitter olika på alla människor. Ta istället hjälp från någon som jobbar på en specialiserad löpbutik.

Hur börjar du? 

Först och främst. Bestäm dig! Sedan fokuserar du på att tillåta dig själv ta det lugnt. Skynda inte iväg. Varva mellan löpning och gång. Går du från början 2 minuter respektive springer 2 minuter, kan du sedan öka med en eller två minuter på nästa pass. Fortsätter du så så vänjer du kroppen successivt på löpningens påfrestningar. Från början är inte kilometerantalet det viktiga, utan mer tiden du är ute.

När ska du springa?

Egentligen är detta väldigt individuellt. När du själv anser att du har tiden. Men prioritera och planera den väl. Kanske är du en morgonmänniska som vill få det avverkat redan på morgonen? Eller du kanske inte alls känner för morgonträning, då kör du på eftermiddagen/kvällen. Du bestämmer! Men glöm inte bort att göra det.

Hur långt/snabbt ska du springa?

Återigen, det är inte kilometer tiden som det viktiga från början. Utan mer tiden du är ute. Du vill vänja kroppen och bygga muskelstyrka samt få träningen till en vana. Det du istället kan göra är att allt eftersom minska på tiden du går under passet, men ta det lugnt! Något du kan sikta på är att du ska kunna springa 30 minuter, oavbrutet, efter nio veckor. Hastighet då? Också då, spring inte snabbt! Något du kan sträva efter är att kunna prata utan att du tycker det är ansträngande, kan du inte det, då springer du för snabbt. Sakta ned.

Hur blir du lika snabb som kompisen?

Oavsett vad eller när men framför allt och kanske än mer viktigt om du är nybörjare, är att inte jämföra dig med någon annan. Det är här de flesta fastnar och det i sin tur leder till att man tappar all motivation. Alla är vi olika. Alla utvecklas vi olika snabbt. Glöm inte bort att det är Din träning. Sätt upp Egna mål, mål som Du kan sträva efter. Ingen annan. Du är unik.

Vill du läsa mer om löpning och andra nyttiga tips när det kommer till just löpning, besök då min privata blogg som du hittar under Doitforyourself. Annars tycker jag du ska investera i ett par bra skor, knyta snörena hårt och sedan ha kul. Lycka till! / Mari

 

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *