Att träna inför militären

Hej på er! Clara Toll tillbaka med ett rykande färskt inlägg om min framtid. 

För ni som följt mig ett tag på min egen blogg vet att jag tränar för att göra GMU någon gång i framtiden. Varje måndag lägger jag upp en vlog där ni får hänga med på en löparrunda på mina militärmåndagar. 

Jag är ingen person som gillar att springa, men däremot tänker jag att det kan vara himla bra att kunna springa ändå när jag väl kommer dit så målet är att börja springa i alla fall. Att träna inför GMU kanske är tufft för en otränad, men har “kollat över mina färdigheter” och det som saknas är marschering och löpningen.

Lista på färdigheter jag tänker är bra att träna inför GMU:

Styrka

Tuff styrketräning. Hård styrketräning. Faktiskt.

Jag tänker att som militär behöver du vara generellt stark. Du behöver träna på att lyfta och bära tunga saker. Du behöver kunna lyfta dig själv och du behöver kunna vara tillräckligt stark för att klättra.

Okej, försvarsmakten har inga större krav längre för de vill ju ha folk som ska göra GMU, även om den fysiska nivån är katastrofal, men jag tänker att jag vill vara i god fysisk form när jag kommer dit.

Så jag tänker träna på att öka min maxstyrka och min uthållighetsstyrka. Stora muskler är ju snyggt men inget jag behöver. Min målsättning är att vara stark när jag kommer dit. Vet inte riktigt än hur jag ska definiera målet, men det kommer jag väl fram till. 😉

Löpning

Som jag pratat om så har jag mina militärmåndagar. Det är mina försök till att få en löparvana från att inte ha sprungit alls till att ändå springa en gång i veckan, så jag är nöjd. Riktigt nöjd.

Jag tänker att en militär inte behöver kunna springa hur länge som helst, men att en militär behöver kunna springa och gärna med packning. Jag tänker mig att en fotsoldat kommer springa kanske fem kilometer med typ 20 kg utrustning (pauser?) och då är det kanske bra om en kan klara av dubbla sträckan utan packning och utan större problem då.

Mitt mål är att klara av en mil utan större problem. Kanske ska jag börja springa två gånger i veckan, kanske ska jag ha någon som tjatar på mig att inte stanna mitt i löpningen.

Marschering

Att kunna gå hur långt som helst med packning.

Det här är något som Försvarsmakten faktiskt rekommenderar. Gå och promenixa ett par timmar med 15 kilo packning. En eller två mil.

Det här är något jag vill börja med så fort det blir lite mer vår och trevligt i skogen. Gå på upptäcksfärd runt i skogarna kring Örebro. Stanna och grilla vegansk korv. Bara komma ut.

Vad jag sett har de inte gått ut med rekommendation kring hur snabbt en ska vandra utan bara att en ska ut i skogen. Detta tror jag är att de vill att vi ska få vanan i kroppen och inte vara newbies på det utan att vi ska klara av att gå. Att inte kroppen ska helt domna av efter första gången.

I början kanske en inte ska ta så mycket packning och inte gå så himla långt. Den första gången jag gick med kanske 3 kilos packning, med lite fika och kaffe och vatten typ. Gick i två timmar och bara gick runt Oset i Örebro som är ett naturreservat. Tänker att jag ska öka med vikten och sen med distansen, men kanske gör tvärtom. Vi får se. Kanske gör båda. 😉

Simning

Detta är inget jag tror en behöver träna hur mycket som helst. Däremot något jag vill träna på. Jag vill träna simning i öppet vatten och jag vill träna distanssimning. Jag tänker mig att det kanske är fördelaktigt om det är sånt som en håller på med eller så är det bra för den generella konditionen eftersom en får en variation i träningen och ger kroppen förutsättningar att träna andra muskler och andra rörelser än vad som kommer av det jag sysslar med med de andra rörelserna.

Rörlighet

Här kommer stretching in och yoga också. Yoga för militärer.

Jag tänker att det är bra att vara smidig som militär och att vara rörlig. Om vi ska ut och krypa i leran en hel förmiddag så kanske det är fördelaktigt att vara rörlig så en inte får jättemycket träningsvärk dagen efter….

Nej, men att vara rörlig och att ha en bra kroppskontroll tänker jag är allmänt bra om en tänker satsa inom det där… Men jag vet inte! Kom gärna med inputs!

Är det något jag missat?

Jag har som sagt inte gjort GMU än utan jag bara spånar. Hoppas att jag satsar rätt och jag inte hamnar helt fel. De kanske tänker att jag är helt dum i huvudet som inte cykeltränat eller inte kört något annat.

Vad vet jag? 😉

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *