Friluftsliv på nära håll

Friluftsliv är något som är riktigt bra för hälsan. I mitt liv är det därför högt prioriterat att vistas i och röra mig i naturen så gott som dagligen – jag kallar det friluftsliv på nära håll. För en del har kanske friluftsliv en lite nördig stämpel – ni vet, skogsmulle med Kånken-ryggsäck och bomullsjacka. Jag tror däremot, för hälsans skull, att vi kanske behöver tänka om lite – om man är en sådan som automatiskt associerar friluftsliv med skogsmulle. Man behöver liksom inte bli trädkramare för att kunna ägna sig åt friluftsliv. För ägna sig åt friluftsliv, det borde vi!

För det finns väldigt många hälsofördelar med att ägna sig åt friluftsliv, vilket Svenskt friluftsliv beskriver på ett enkelt sätt i en rapport från 2012. Efter bara 4-5 minuters rörelse i skogsmiljö så sjunker puls och blodtryck t ex. Hjärnan behöver också vistelse i natur, och den variation av sinnesintryck det innebär, för att utvecklas. Därför är friluftsliv extra viktigt för barn, som utvecklas i rasande takt. Friluftsliv är också ett utmärkt stressreduceringsverktyg, vilket kan vara nog så viktigt för många av oss. Men ibland kan det kanske kännas svårt att ta sig ut, eller veta vad man ska hitta på. Därför är friluftsliv på nära håll nästan det bästa. Eftersom det blir av!

friluftsliv1

För mig är friluftsliv en sådan naturlig del av vardagen att jag nästan inte tänker på att jag utövar det i stort sett dagligen, men så har det inte alltid varit, och så är det inte för alla. Så därför tänkte jag ge er mina bästa tips för att på ett enkelt sätt komma ut i naturen och uppleva friluftsliv på nära håll.

Utforska närområdet

Jag bor jättenära flera skogsområden, men så är det inte för alla. Däremot finns det ofta friluftsmöjligheter även om man bor i stadsmiljö, trots att man kanske inte alltid tänker på det. Man behöver inte en stor urskog för att få lite friluftsliv på nära håll, utan grönområden, eller skogsdungar, fungerar precis lika bra för motion och friluftsliv. Den minsta skogsdunge kan faktiskt bli ett riktigt äventyr, eller en ävenflykt. Särskilt om man har barn med sig!

friluftsliv2

Ta med fika

Att ha med sig något gott som ger lite energi kan vara en bra uppmuntran framförallt på lite längre turer. Dessutom är det så att fikat faktiskt smakar extra gott utomhus – det vet nog alla som prövat! Rörelse i naturen ökar aptiten, på ett bra sätt!

Ta med gott sällskap

Delat glädje är ju dubbel glädje. Klyschigt, men sant. Ofta upptäcker man också mer saker när man är fler par ögon som ser samma saker, vilket kan göra friluftslivet lite mer spännande. Hälsofördelarna blir fler, eftersom intrycken från naturen kommer dig tillgodo bättre, och du även får socialt umgänge, vilket i sig är stressreducerande.

friluftsliv3

Variera dig

Friluftsliv är för mig personligen ganska beroendeframkallande. Men om man tycker det är svårt att ta sig ut, men ändå njuter av naturen när man väl kommit sig för att ta en tur, så kan det vara bra att variera sig. Särskilt om man har begränsad tillgång till natur i sitt närområde. Om du tröttnat på skogsdungen i grannskapet kanske ån inne i stan eller bergsknallen i andra änden av området kan ge lite ny inspiration. Kanske blir du också sugen på att testa något nytt då, vilket ger ännu större variationsmöjligheter.

Gör det du tycker är kul!

Kanske självklart egentligen. Men friluftsliv ska liksom vara något som ger energi. Och då behöver det vara kul. Friluftsliv definieras som att röra sig utomhus. Så tycker du inte om att springa eller gå – ta t ex fram cykeln! Har du ingen cykel, så kanske du kan kontakta en lokal kajakklubb och testa din förmåga på vattnet. Eller köp för all del ett paket korv och åk iväg och grilla på något fint ställe. Huvudsaken är att du kommer ut, och att du vill göra det fler gånger, så att du får chansen att dra nytta av friluftslivets hälsofördelar om och om igen.

friluftsliv 4

Min favoritskog, som jag går till så gott som dagligen, ligger bara några minuter från där jag bor. Där bedriver jag mitt friluftsliv på nära håll, där hämtar jag energi, varvar ner och bara andas. Bilderna i detta inlägg kommer därifrån. Vill du se fler, eller läsa mer om friluftsliv i min vardag, så kika gärna in i min friluftskategori hos mig på Litelängre.se

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *