Intervju: Camilla Lind

I veckans intervjud får vi träffa Camilla Lind. Låt dig inspireras av tunga pass i crossfitboxen, skidåkning i de vackra fjällen och långa löpturer trots att man är överviktig och Camilla har också blivit diagnostiserad med hyptyeros. Häng även med Camilla på vår instagram @bloggaromhalsa.

camillatranar2

Berätta lite kort om dig själv och din blogg!

Jag heter Camilla, 40+ och bor i Sälen i norra Dalarna tillsammans med min man, våra två barn, två katter och en hund.
Jag jobbar som näringslivssamordnare och projektadministratör på vår kommun. Jag har på olika sätt arbetat med turism och besöksnäring i över 17 år.

När jag inte är med min familj eller tränar, så gillar jag att läsa böcker eller se på serier. Jag har skrivit dagbok på nätet sen sent 90-tal och började då med att bygga en egen hemsida. Sen övergick jag till bloggformen när barnen var små och det tog för lång tid att knacka HTML-koden själv. Först skrev jag mest om barnen och familjen men när jag ganska drastiskt tog tag i min hälsa 2010 så har bloggen sedan dess nästan uteslutande handlat om min väg från en gravt överviktig soffpotatis till en person som älskar träning och utmaningar.

Hur har din sjukdom påverkat din träning och ditt förhållande till din kropp?

Jag fick diagnosen hypotyreos (långsam ämnesomsättning) under hösten 2011 efter att ha mått väldigt dåligt under en tid. Jag började medicinera men många av de överviktskilon som jag jag kämpat för att bli av med kom tillbaka fort trots bra mat och träning. Sjukdomen har fått mig att acceptera att jag har svårt för att gå ner i vikt, att det går väldigt långsamt att gå ner samt att jag också har extremt lätt för att lägga på mig vikt igen.
Lite som att det alltid är två steg fram och ett steg tillbaka.

Men det aldrig kommer att hindra mig från att göra det jag älskar att göra. Min kropp är fantastisk! Jag har till exempel sprungit halvmaran på 21 km flera gånger och jag har tagit 125 kg i marklyft. Den har orkat med många utmaningar se senaste fem åren och fler ska det bli!
Mitt motto är Våga bli stark mitt i livet!

Du springer ju en del lopp och tränar mycket. Hur blir du bemött när du säger att du är långdistanslöpare?

Med respekt tror jag, så upplever jag det i alla fall! Jag har aldrig fått några negativa kommentarer för att jag är en löpare som är några storlekar större än många andra som springer mycket och långt. För mig är det viktigt att visa att man kan om man vill. Men jag är noga med min styrketräning och älskar tung styrketräning.
Jag är helt säker på att det är den som gör att jag kan springa mycket och långt utan skador. För styrketräna, det behöver alla!

camilla

Hur ser en vanlig tränings- och matvecka ut för dig?

Jag försöker äta mat som ger mig bra energi. Mer fokus på hur näringstätt jag äter än på att räkna kalorier. Under en dag äter jag frukost, lunch, middag och ibland ett par mellanmål. Det blir mycket grönsaker, och ibland vegetariskt. Jag äter inte så mycket bröd och pasta till exempel.
Men jag kan absolut äta en pizza eller en hamburgare också, jag tror inte på förbud.

Jag tränar 5-6 gånger i veckan. Två- tre pass CrossFit och sen springer jag några gånger också. På vintern åker jag längd och utför ocksåsaker.

Har du några tips till den som kämpar med vikten och inte orkar träna så mycket som hon skulle vilja eftersom hon väger för mycket?

Lägg fokus på att äta så näringstätt och bra som möjligt. Att träna sig ner i vikt tror jag är väldigt svårt, många har en övertro till vad träningen kan göra för en viktproblematik, men en kombination av bra kost och träning är det allra bästa.
Prova olika träningsformer och försök hitta något som är riktigt roligt och som du inte vill vara utan!

Berätta om ditt allra bästa blogginlägg genom tiderna!
Det är nog mitt inlägg som heter “Att träna med hypotyreos”, öppet, naket och ärligt om svårigheterna att vara en tränande person med övervikt som är sjukdomsrelaterad.

Några snabba:

Snö eller gräs Snö
Kaffe eller läsk Pepsi Max
Kakor eller chips (är mer en chokladperson) 
Jobba eller sova Jobba
Crossfit eller löpning (hoppas att jag aldrig måste välja, men löpningen har varit min kärlek längre)

Läs Camillas blogg här och följ henne på instagram och facebook!

 

One Comment

  1. Pingback: Min intervju på Bloggar om hälsa - Camilla tränar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *