Intervju: Malin Eklund

Den här veckan träffar vi Malin från bloggen Lite Längre, där hon bloggar om sin vardag och träning. Malin har precis avslutat en behandling mot cancer, och är dessutom småbarnsmamma. Det innebär att hon har fått prioritera om en del i sina träningsrutiner. Dessutom är hon naturälskare, vintermänniska och en riktigt träningskameleont. Ni kan följa henne den här veckan på vår instagram!

13458567_10153682492847469_9017390900585155535_o

Berätta lite kort om dig och din blogg.

Jag började blogga första gången 2007 när jag bestämde mig för att göra En Svensk Klassiker. Den klassikerbloggen är inaktiv sedan 2009 och min nuvarande blogg är inne på sitt femte år. Där skriver jag om allt möjligt! Från början var den en mer renodlad tränings- och friluftsblogg, men eftersom träningen av olika anledningar fått stå tillbaka en del på sistone så blir det även en del mat, eko-tankar och inlägg om vardagen och livet. Jag är en ganska nybliven tvåbarnsmamma (minstingen är 4 månader) som till vardags gömmer mig i östgötaskogarna (både när jag är hemma, jobbar och tränar), även om jag drömmer om en mer fjällnära tillvaro.

Bloggens namn – Lite Längre – beskriver mig ganska bra. Jag är längre än den genomsnittliga kvinnan (och gillar dessutom högklackat!), och tar hellre många små steg framåt för att komma lite längre än går all in för att sedan behöva backa tillbaka. Ständiga förbättringar är ett lysande påfund, tycker jag.

Hur ser din träningsresa ut?

Har du tränat hela ditt liv, och vad tränar du helst idag? Jag började egentligen inte träna på allvar, för träningens skull, förrän 2007 när jag skulle göra Klassikern, men har alltid rört på mig. Jag började dansa som fyraåring och höll på med det tills jag var dryga 20, men såg det aldrig som träning. Cyklade mycket och gick på Friskis-pass när jag pluggade, men hade ingen direkt struktur i träningen. När jag satte målet att göra klassikern blev träningen mer en livsstil och jag lärde mig tycka om löpning. Men framförallt hittade jag längdskidåkningen!

Skidåkningen är den ultimata träningsformen för mig, eftersom den ofta är så naturskön, och jag är en riktig friluftsnörd som gillar skog och fjäll. Dessutom är jag vintermänniska som älskar snö och kyla! Ungefär samtidigt som jag började träna för klassikern hittade jag också yogan, som varit en livräddare för mig flera gånger. Framförallt på det mentala planet, som stressreducerare och tankesamlare. Jag ser mig lite som en träningskameleont. För jag gillar det mesta, men har nog inte något som jag är sådär extra bra på, förutom skidåkningen då. Jag tror på variation i träningen, särskilt för mig som bara är en glad motionär!

13467544_10153683066557469_680051261_o

Du har genomgått en hel del med graviditeter och cellgiftsbehandlingar – hur har det påverkat din träning?

Självklart har träningen fått stå tillbaka en del, särskilt de senaste månaderna. Men jag skulle säga att det är omvänt – att träningen påverkat mig under behandlingar och graviditeter, i positiv bemärkelse. Jag är så glad och tacksam att jag visste hur positivt träningen påverkar mitt liv innan jag blev sjuk, för därigenom har det varit lättare att prioritera träning under den här perioden, även om det såklart är på en helt annan nivå än jag är van vid, och mycket av den motion jag ägnat mig åt inte ens skulle kallats träning om du frågat mig för något år sedan. Dessutom har jag lärt mig mycket mer om träning. Dels om träning efter graviditeten, vilket faktiskt gjort att jag är starkare i bålen än innan jag blev gravid första gången. Men också om min kropp och dens signaler. Jag har blivit mycket bättre på att lyssna när den säger nej, och på att inte lyssna när det bara är latmasken som säger nej!

Vad har du för träningstips när annat i livet tar upp mycket tid och energi, och träningen, som man kanske älskar i vanliga fall, prioriteras bort? Hur ska man behålla glöden?

Ställ inte så höga krav. Se till helheten och sträva efter att låta träningen vara ett andningshål som ger energi och låt det inte bli ytterligare en stressfaktor. Sänk prestationsmålen och träna bara korta pass av sådant som just du tycker är kul. Jag är morgonmänniska så jag passar gärna på att träna innan dagen kommer igång om jag har möjlighet. Eller sticker iväg på ett lunchpass med bra musik, som ger energi för hela eftermiddagen. Sedan finns det ju också perioder i livet när man faktiskt inte får till så mycket träning alls. Som i mitt fall vid allvarlig sjukdom. Då använder jag träningen och tidigare prestationer som motivation för att komma tillbaka. Drömmer mig tillbaka till härliga löpturer eller skidpass. Tänker på långa fjällvandringar med härlig natur. Använder det som målbilder för att ibland ens orka kliva utanför dörren.

13435353_10153682493987469_8815784435264969349_n

Hur ser din sommar ut? Ska du semesterträna eller satsa på lata dagar i hängmattan?

Det blir nog en blandning beroende på vad kroppen säger. Förhoppningsvis mer aktiv än inaktiv, för det är då jag trivs bäst. Samtidigt vet jag ju att jag behöver vilan också, för att återhämta mig från den tuffaste våren hittills i mitt liv. Fokus blir hur som helst att spendera mycket tid utomhus. Friskluft kan ge energi åt den tröttaste trötta!

Ge oss dina tre bästa tips för att tagga till inför ett träningpass!

Sätt på dig träningskläder du trivs i och blir glad av! Jag älskar färg och mönster, då ökar energinivån direkt. Visualisera den goa känslan när du är klar och endorfinerna rusar i kroppen och du är rosig om kinderna och glad inombords. Avtala en tid med dig själv och håll den. Det är sällan man ångrar ett träningspass!

Några snabba:

glass eller kakor (fast bara om de är hembakta!)
löpning eller yoga (bästa komplementen ju!)
naturen eller staden
familjehelg eller tjejweekend
kött eller vegetariskt
trygghet eller äventyr
tävling eller njutningsträning
stark eller snabb

Läs Malins blogg HÄR och följ henne henne på instagram HÄR!

2 Comments

  1. Pingback: Intervju hos Bloggar om Hälsa | Lite Längre

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *