Klä dig rätt för löpning i vinter

Är du sugen på att träna löpning i vinter? Kanske har du bestämt dig för att du vill börja springa, men tänker att du ska vänta till våren när det börjar bli lite varmt och gott ute? Eller så kanske du tänker att det är bäst att ta till löpbandet under den kalla årstiden? Du kanske avskyr kylan och inte ser någon anledning att träna utomhus när det är kallt, men du kanske också tänker att det vore lite skönt, men besvärligt? Det är inte besvärligt, använd dig bara av de här enkla tipsen så är du snart ute och glider fram över nyfallen snö.

Kläder och tillbehör som kan underlätta din löpning i vinter

Se till att synas

Det finns två saker som är oumbärliga för vinterlöpningen: den ena är en reflexväst eller liknande som gör att du syns ordentligt. Det finns inget löppass som är värt att bli överkörd för. Du vet säkert redan hur stor skillnad reflexer gör i mörkret, men om du vill testa så är här ett enkelt knep: ta på dig reflexvästen och ställ dig i ett mörkt rum framför spegeln. Ta en bild på dig själv utan blixt. Ta sedan en med blixt. Gissningsvis syns du inte ens på första bilden.

Broddar eller dubbade löparskor

Springer du där det är halt och/eller mycket snö är broddarna eller ett par dubbade löparskor den andra oumbärliga saken. Det går fint att betala ett par tusen för ett par vinterskor, men vill man inte satsa på det så fungerar ett par broddar utmärkt. Broddar hittar du i princip överallt där det säljs skor, och även på Apoteket. Kostar runt 150-200 kronor, och det är klart mer njutbart att springa när man slipper oroa sig för att ramla och bryta ben.

Lager på lager uppe och nere

Lager-på-lager-principen är en princip som gärna tillämpas under alla årstider. Är det en riktigt kall vinterdag vill du såklart klä dig varmt. När det är kallt är det dock lätt att glömma bort att man blir varm när man springer, och det kan vara skönt att skala bort ett lager från överkroppen. Underställströjor, tunnare tröjor, kanske någon tjockare tröja och en bra vindjacka är bra att ha i träningsgarderoben och sedan kan du välja antal lager beroende av hur kallt det är ute.

Detsamma gäller för underkroppen. Det finns fodrade tajts att köpa, men vill man inte lägga en massa pengar som man bara kan använda under en kort tid av året så fungerar det minst lika bra med ett par underställsbyxor under de vanliga löpartajtsen (eller vad du nu springer i för byxor). Fryser man lätt om rumpan finns det också kortare täckkjolar att dra över byxan.

Buffen

Buffen, denna lilla tygbit som man ofta får som souvenir från lopp eller som reklam för något företag (och som man givetvis också kan köpa), den är kanske inte livsnödvändig för att kunna springa i kalla väder, men denna lilla tygbit kan ändå underlätta nog så mycket. Den kan användas på huvudet för att skydda öronen. Man kan ha den runt halsen för att frysa lite mindre där. Den är inte bara bra för värmens skull, utan också utmärkt om man behöver snyta sig lite diskret när man är ute och springer (och det vet vi ju alla att det behovet uppstår med jämna mellanrum).

Tunna mössor

Tycker man inte att buffen värmer nog på huvudet så är tunnare mössor ett hett tips. Det finns såklart mössor som är anpassade för fysisk aktivitet, men vanliga tunna bomullsmössor fungerar också bra när man tar sin runda i några minusgrader.

Varma strumpor

Det finns väl knappt något värre när man är ute och löptränar än att börja frysa om fötterna? På vintern springer man ofta i sina vanliga löparskor som kanske inte riktigt är anpassade för kalla temperaturer. Då kan ett par varmare strumpor i t.ex. merinoull vara räddningen. En god investering för den som tänker envisas med att syssla med löpning utomhus i vinter.

Det går såklart att springa utan buff

Alla dessa saker är såklart inte nödvändiga för att du ska kunna springa utomhus på vintern, men de kan ju underlätta. Löpning är en underbar idrott. En bra sak med löpning är att man kan utöva den i princip varsomhelst, närsomhelst. Vill man springa utomhus på vintern så går det. Föredrar man ändå att springa inomhus, eller kanske alternativträna under de mörka, kalla månaderna, då finns löpningen ändå kvar när solen börjar visa sig igen. Men ge utomhuslöpningen en chans i vinter: luften är lätt att andas, och hinner du ut när det är dagsljus så får du ju även annat som vi så desperat suktar efter på vintern: ljus! Men jo, alla har vi våra gränser… När temperaturen smyger ner till -20-strecket, då ställer även jag in löprundan…

Om du vill läsa mer om löpning

Jag som har tipsat om hur du klär dig rätt för vinterlöpningen bloggar till vardags på traningsblogga.se, där fokus på inläggen ligger på just löpning. Besök mig gärna där för mer inspiration till löpning, oavsett om du springer på vintern eller sommaren eller året runt. Håller du precis på att komma igång med att springa kanske denna serie om just nybörjarlöpning vara något för dig?

3 Comments

  1. Pingback: Smärtgränsen är nådd | hopihopi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *