Magdamantrat – en vetenskaplig förklaring

 

Hej på er!

 

Så himla kul att få publicera min första artikel här på BoH! Mitt namn är Clara Toll, och jag bloggar i vanliga fall på claratoll.se, och därifrån driver jag mitt företag Clara Färdiga Gå. Jag går (just nu) sista året på Tränarprogrammet, en treårig utbildning på Örebro Universitet där resultatet blir att jag ska kunna en hel del om träning och det på en vetenskaplig nivå.

Mitt mål är därför att dela en hel del kunskap med er, sånt som kanske är lite förvirrande, eller bara ge en förklaring till det där du hört talas om. Det första på punkten är det nya uttrycket som myntades i Träningspodden, en podd av Lovisa Sandström och Jessica Almenäs. De pratade om Magdalena Forsberg som hade som inställning att röra sig minst 30 minuter varje dag.

Tidigare har Magdalena varit elitidrottare, och ja, det är inget som man gör hela livet ut, men Magdalenas inställning till träning förändrades och hon satte som mål att istället träna 30 minuter varje dag. Magdamantrat var skapat.

Precis som de i bloggen sa, så tycker jag, från min vetenskapliga syn, att 30 minuter varje dag är ett underbart bra mål.

Magdamantrat fungerar lika bra utomhus som inomhus!

FYSS rekommenderar att du kör 5 stycken 30-min powerwalks i veckan för att nå upp till de målen för att du ska slippa det som står längst ner på den här listan. Tänk att konditionsträning kan minska risken för diabetes drastiskt… Det är som att det är något magiskt med träning, men ja, det är det väl egentligen.

Vill du/kan du är det bra att lägga till lite högre intensitet någon gång i veckan, som att byta ut en 30-minutrare mot löpning. Och då, eftersom du följer magdamantrat, kan du ha en “vilodag” dagen efter, med en lugn promenad på 30 minuter. Kanske med nästa avsnitt av Träningspodden i örat, eller Tränarpodden, min egen podd.

Äh, dela upp hur du vill. Det finns ju mängder med kombinationer du kan hitta på. Jag tänker blanda in min styrketräning i det där, men jag är en sån där person som helst cyklar överallt och inte räknar det som träning riktigt.

Jag på promenix – något som jag anser räknas som tillräcklig aktivitet för magdamantrat…. Så länge man inte går och strosar hur långsamt som helst… 😉

Utgå från dig själv. Hur kan du skapa plats för 30 minuter aktivitet per dag? Vart får du in 30 minuter? Det behöver inte vara sammanhängande om du inte vill att det ska vara det. Tar det 15 minuter att gå till Ica för att handla? Hur lång tid skulle det ta för dig att gå till arbetet? Kan du ställa bilen lite längre bort för att gå de sista 500m?

Vad du än väljer att göra, så vill jag att du tänker på vad det här faktiskt skulle kunna ge dig. Läs mitt inlägg där jag tar upp en studie och en himla bra bok om det här ämnet.

 

 

OCH LÄS igenom FYSS rekommendationer för fysisk aktivitet. Det här är något jag vill att alla bör veta om, men hur ska man veta om det, om man inte läser på.

Tänk att jag, som personlig tränare, gör att din risk för att få en hjärtinfarkt minskar. Ganska mäktig känsla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *