Mentala mantran för att orka mer

Om man ska springa långt, eller köra ett långlopp på skidor, eller cykla runt Vättern, eller helt enkelt göra något jobbigt, då kommer man förr eller senare hamna i en svacka. Oavsett hur fysiskt tränad man är. Något som då kan hjälpa till för att ta sig ur svackan är mantran som man upprepar för sig själv. Det kan låta simpelt och småtramsigt, men det är i de här lägena huvudet behöver få sig en kick. Huvudet är också det som kommer vara avgörande för om du kastar in handduken och ger upp eller knyter näven och kör vidare. Idag får du därför några mentala mantran för att orka mer. Testa på ett långpass, eller kanske helt enkelt när du ska igenom nästa mancold…

Det bör kanske poängteras att dessa mentala mantran för att orka mer är tänkta att hjälpa dig framåt i framförallt fysiska prestationer. Det är inte att rekommendera att använda dem som ursäkter för att dra på sig negativ stress i alltför hög grad. Se dem därför som strategier i begränsade situationer där du tydligt ser ett mål eller ett slut, inte som livsmotton i en stressfylld tillvaro.

Du orkar alltid dubbelt så långt som du tror!

Jag minns otroligt väl när jag hörde det här mantrat för första gången. Det var på slutet av första varvet på Engelbrektsloppet. Jag blev omåkt av en klämkäck tjej som hojtade: kom igen nu, man orkar alltid dubbelt så långt som man tror! Och det stämmer. Som mantra funkar det i alla möjliga situationer. Inte bara på långa lopp eller träningspass, utan även i andra sammanhang där viljan att ge upp börjar smyga sig på. Det är genialt i sin enkelhet eftersom det är så svårt att argumentera mot. Så nästa gång du känner dig riktigt trött, testa att intala dig att du orkar dubbelt så långt som du tror, och se vad som händer!

mentala mantran foer att orka mer

Det du känner just nu kommer kännas annorlunda om en stund

Om det första av dessa mentala mantran för att orka mer är användbart mest inom uthållighetsgrenar, så är detta användbart nästan jämnt när man känner att saker känns tufft. Båda mina förlossningar är exempel på när jag själv använt det. Hjärnan, och därmed du själv, blir direkt mer villig att hänga i en stund till om någon intalar den att det inte kommer kännas likadant om en stund. Man ser ett slut på det jobbiga, eller åtminstone en variation på ingång. Det är också ett sätt att flytta fokus och observera hur kroppen reagerar snarare än att fokusera på att det är jobbigt.

Det går ööööver

Låter lite bättre på engelska: This too shall pass! Eller en snarlik variant: Plötsligt vänder det! Fungerar faktiskt också bättre än vad man kanske tror. På mer eller mindre det mesta som man måste uthärda men som man vet har ett tydligt definierat slut. Som exempelvis struliga småbarnsnätter med barn som vill sova nära men far runt som propellrar med tandsprickning eller växtvärk eller vad det kan vara. Man är så trött så att man knappt kommer ihåg om man satte på sig strumpor innan man klev i skorna, men man vet att det går ööööver!

mentala mantran foer att orka mer

Alla dessa mentala mantran för att orka mer fungerar utmärkt att upprepa för sig själv när man tycker att det behövs. Ofta ger det större effekt när man tränat lite på det, för det kan kännas rätt klämkäckt och konstigt i början om man inte är van. Men självklart funkar de lika bra, om inte bättre, när du ska peppa någon annan. De inger liksom hopp om bättring och får hjärnan att lämna den negativa spiral man ofta hamnar i när man upplever en svacka. Syftet med dem är alltså inte att pressa sig själv eller någon annan över gränsen, utan att hjälpa hjärnan på traven när man vill eller måste ta sig igenom svackor för att nå sitt mål.

Vill du läsa mer om mental träning, men även om långlopp, friluftsliv och hållbarhet, så hittar du mig vanligtvis på LiteLängre.se. I bagaget har jag bl a ett par Vasalopp och Lidingölopp, men även barnafödande och cancerbehandlingar. Så jag om någon vet att mentala mantran fungerar för att orka mer, och att de faktiskt kan göra stor skillnad!

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *