Några råd till dig som har en utbränd i din närhet

  1. Året är 2017 och vi lever i ett alltmer stressat samhälle och sjukskrivningarna på grund av psykisk ohälsa skjuter i höjden. Har du en närstående som är eller har varit utmattad? Hur ska du i sådana fall förhålla dig? Det är frågor vi ska ta upp här idag..

Viktiga råd till dig som har en utbränd i din närhet

Hör av dig.

Det behöver inte vara mer än så. Du kan inte göra fel, men det är många gånger det en närstående tror. Genialiska lösningar är inget du kommer kunna komma med, – det är något som inte finns. Men, fråga hur din vän mår, berätta att du finns och att du bryr dig. Det räcker så!

Tålamod.

Den som är utmattad kommer inte vara den som hör av sig, än mindre den som kommer ta tag i saker och ting – den gnutta energi som finns behövs för att orka med livet. Så vardagliga saker som funnits i era liv, så som en kaffe på stan på lördagar eller ett träningspass mitt i vekan, kommer kanske inte vara så självklara längre. Återigen är det din skyldighet, som närstående, att höra av dig. Skriv ett sms, fråga hur du kan visa att du bryr dig. Ett svar är kanske inget du kommer få. Så, ha tålamod!

Ta inte upp dina egna problem.

Du vet, vänskap emellan. Man pratar om sina världsliga problem och söker förstående och vettiga råd från sin vän eller partner. Men, under den period då din nära mår som värst, – lämna dina problem utanför. Den utmattade blir överbelastad med intryck och det blir lätt väldigt övermäktigt. Men, det kommer bli som “vanligt” igen.

Lyssna.

Som utmattad ställs man inför en rad uppvaknande, ifrågasättningar kring sina egna värderingar, sin syn på sig själv och på hela världsbilden är saker som snurrar och allt behöver gås igenom och bearbetas. Ofta känner den som är drabbad skuld, gentemot sig själv och andra – hur man själv kunde försätta sig hamna i situationen – eller att nära inte såg vad som höll på att hända. Och det är återigen din uppgift, som närstående, att finnas till. Lyssna. Du behöver inte säga så mycket. Visa bara att du finns där. En kram, en hand på axeln vad som helst. Det kravlösa är oerhört viktigt. Men låt den drabbade ta tid på sig. Allt detta behöver bearbetas.

 Ta med din nära ut (på ett varsamt sätt).

Vila, återhämtning, dagsform. Den utmattade lever sitt liv speglat emot detta. Men successivt behöver den person som är utmattad utsätta sig för lagom doser av utmaningar. Du som närstående, – föreslå en promenad eller kanske en fika. Men lyssna in, – gör det som känns bekvämast för din vän. Gärna i lugna miljöer.

Jag som skriver idag heter Mari och bloggar på Doitforyourself, – där hittar du fler inlägg som handlar om psykisk ohälsa. Jag själv har och är drabbad, vilket leder till att jag har enorm erfarenhet om just detta. Har du frågor eller funderingar, kring hur det är att vara anhörig till någon som är drabbad – eller kanske att du själv behöver någon att prata med. Skriv ett meddelande på min Facebook-sida, så talas vi vid!

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *