Så kan du motverka förkylning

Är du också en av dem som ofta drabbas av förkylning? Vinter är sjukdomstider för många. Förkylningar och kräksjukor härjar vilt på förskolor och skolor. Det finns mängder med tips för att hålla sig borta från baciller och virus. Här kommer en sammanställningar av några av de bättre tipsen man kan samla på sig om man finkammar nätet efter husmorstips och råd.

Sömn

Sömn är en viktig faktor här. Kroppen får tid att återhämta sig och varva ner när man sover. Då får man ett starkare immunförsvar och därmed ett bättre skydd mot förkylning och andra sjukdomar. Rekommendationen är 7-8 timmar per natt. Detta kanske är en förklaring till varför småbarnsföräldrar verkar åka på varenda förkylning som härjar på förskolorna.

>> Minska risken för förkylning med tillräcklig sömn

Kost

Kosten speglar ofta hur man mår. Att äta varierat och näringsrikt ökar till exempel motståndskraften och man minskar risken att bli sjuk. Det finns livsmedel som sägs vara extra bra om man vill skydda sig mot förkylningar, bland annat ingefära, vitlök, lök, havre, bananer, linfrö och vitkål.

D-vitamin

D-vitamin stärker vårt immunförsvar. På sommaren, när solen skiner, räcker det med att vi vistas utomhus för att kroppen ska få tillräcklig dos D-vitamin. På vintern är rekommendationen att man tillför extra D-vitamin. Vill man inte ta tabletter kan man öka dosen av fet fisk, mejeriprodukter och ägg. Eller varför inte en solsemester?

Stress

Forskning visar att stressade människor har lättare att bli sjuka. Så försök att koppla av och ta hand om dig, så kanske du även slipper förkylningarna. Stressar man mindre sover man dessutom ofta bättre och sömnen är också en viktig faktor i kampen mot förkylningar.

Tvätta händerna

Var noga med handhygienen under sjukdomstider. Tvål och vatten kommer man långt på, men se till att tvätta noga. Tvätta händerna ofta och glöm inte vecken mellan fingrarna. Om du varit ute eller innan du ska äta är det bra att tvätta händerna. Med en bra handhygien kan man undvika att bli smittad av förkylning.

Träning

Träning stärker kroppens förmåga att stå emot till exempel en förkylning. Riktigt hård träning sänker motståndskraften ett tag vilket kan vara bra att tänka på. Så lagom dos träning på en bra nivå ger ett bättre skydd. Personer med bra grundhälsa löper mindre risk att bli smittade än personer som inte motionerar. En promenad om dagen är en bra huskur mot förkylning.

>> Läs mer om hur träning kan skydda dig mot förkylning

Tips till er med barn

Låt barnen leka utomhus. Smittor sprids inte lika mycket och barnen rör på sig mer vid utomhuslekar. Det gör att de bygger upp ett bättre skydd mot sjukdomar. De flesta barn älskar dessutom att vara utomhus, så på köpet får man glad, nöjda barn med god aptit och som sover bra. Ge barnen mycket grönsaker och frukt att äta så att de får i sig tillräckligt med vitaminer och näringsämnen. Håll dem hemma från förskola och skola tills de är friska och pigga. Gör vad ni kan för att minska risken för att virus cirkulerar runt flera vändor.

Till sist, stanna hemma om ni kan och är sjuka. Undvik att smitta andra så att sjukdomarna inte cirkulerar runt hela tiden.

Har ni mer tips?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *