Att använda naturen som medicin: Shinrin-yoku – att skogsbada

På fler och fler ställen kommer det studier på hur välgörande det är att vistas i naturen. Att det är stressreducerande med friluftsliv har jag också skrivit om tidigare här på Bloggar om Hälsa. Just det stressreducerande har jag själv märkt av väldigt tydligt. Skog och fjäll är min bästa tillflyktsort för återhämtning och för att låta hjärnan processa och återfinna det kreativa och nytänkande. I Japan används skogen till och med inom förebyggande hälsovård och återuppbyggande medicin sedan början av 80-talet. Det kallas shinrin-yoku – att skogsbada.

Shinrin-yoku betyder i princip att ta in skogens atmosfär, eller helt enkelt att skogsbada. Framförallt i Japan och Sydkorea har man forskat på hälsoeffekterna av att befinna sig i en levande skog och ta in det som händer där. På senare tid har begreppet spridit sig i världen, framförallt till San Fransisco-området (föga förvånande) och det finns även s k shinrin-yoku-guider i Sverige.

shinrin-yoku - att skogsbada

Men vad är då fördelarna med shinrin-yoku – att skogsbada?

Shinrin-yoku – att skogsbada – bygger helt enkelt på att om man vistas i naturen och vandrar långsamt och avslappnat så har det en lugnande, uppfriskande och återuppbyggande effekt på hälsan. Enligt shinrin-yoku.org finns det vetenskapliga bevis för att skogsbadande

  • Förbättrar immunförsvarets funktion och hjälpa till att bekämpa cancer genom att kroppens sk Natural Killers (NK-celler, en slags lymfocyter) ökar i antal. Detta eftersom många träd avger ämnen som stöttar dessa celler.
  • Sänker blodtrycket
  • Minskar stress
  • Förbättrar humöret
  • Förbättrar koncentrationsförmågan
  • Förkortar återhämtningstiden efter sjukdom eller operationer
  • Höjer energinivåerna i kroppen
  • Förbättrar din sömn

shinrin-yoku - att skogsbada

Men hur gör man då för att börja utöva shinrin-yoku?

Alla de där hälsoeffekterna som nämndes låter ju toppen, men är det så enkelt? Det verkar faktiskt så. Om man tänker efter, så är det ju en av de mest naturliga saker man kan göra – gå en tur i naturen. Men det finns såklart några saker man behöver tänka på för att effekterna ska uppstå – det är liksom inte bara att sätta sig på en stubbe och glo på mobilen och låta världen och huvudet snurra på och tro att alla de där hälsoeffekterna ska komma som ett brev på posten…

  • Närvaro i nuet är viktigt. Därför är tempot långsamt på guidade shinrin-yoku-turer. Så tänk på det om du bestämmer dig för att testa själv
  • Det rekommenderas att man gör ett antal övningar (s k invitations) under skogsvistelsen, många av dem kan liknas vid mindfulness-övningar. Gratis exempel finns exempelvis på amerikanska shinrin-yokus hemsida.
  • Alla sinnen behöver vara med för att öka närvaron. Vad är det lägsta ljud du kan höra? Vilka rörelser märker du av i skogen? Vad ser du om du bara står still och betraktar skogen? Hur luktar det? Smakar luften annorlunda? Kanske hittar du något ätbart att smaka på?
  • Avsluta skogsbadet med att bara vara, eller kanske skapa en gåva till skogen av det du hittar. Kan låta flummigt men det sägs öka kontakten med oss själva och naturen.

shinrin-yoku - att skogsbada

Men funkar det då, det där med shinrin-yoku?

Jag har själv omedvetet praktiserat shinrin-yoku i många år. Mest märkbar effekt såg jag efter att jag var svårt sjuk för något år sedan. Då längtade jag instinktivt ut i skogen typ jämt. Ofta satte jag mig bara på en sten eller stubbe och andades och lyssnade på skogen. Det var väldigt rogivande och läkande och energigivande. Då var det inte så medvetet, men numera rymmer jag alltid till skogs när jag behöver känna mig som en del av naturen och hämta lite extra kraft!

shinrin-yoku - att skogsbada

Jag som skrivit detta heter Malin Sigefjord och finns till vardags på bloggen Lite Längre där jag skriver en hel del om friluftsliv, men också om träning, yoga, äventyr och vegetarisk mat. En del vardagsbetraktelser och hållbarhetstänk smyger sig också in. Vill du ha skogsbadarinspiration så finns det massor på min instagram, så följ mig gärna där!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *