Tipsen för hur du skapar tid för träning

Våren har gjort intåg på riktigt och en liten aning om sommaren har vi hunnit få. Det är lätt att drömma sig bort om en sommar fylld med träning och rörelse, men i samma takt som löven slår ut fylls ofta kalenderns alla dagar med aktiviteter, fester, avslutningar, resor och så vidare. Då kan det plötsligt kännas svårare att hitta tiden till träning. Här kommer några tips för hur du kan tänka för att lyckas skapa tid i kalendern för din träning.

8 tips för att få träningen in i vardagen

  1.  Bestäm hur många pass i veckan som du vill få till. Det är mycket lättare planera in träningen när en har ett tydligt mål.
  2. Det andra är att acceptera att vissa veckor kanske det får bli några färre pass, men inget träningspass är onödigt. Det kan vara lätt om du är som mig att vilja gå in allt eller inget. Med acceptans för att schemat och livet kommer i mellan så skapas också en hållbar och hälsosamt förhållningssätt till träningen.
  3. Acceptera att träna på en tid som inte är din “favorittid”. Jag är en morgonmänniska som helst vill ha min träning på morgon eller förmiddag. Dock går det inte alltid att få in med mitt jobb. Att träna riktigt sent är inte min grej, men ibland så får jag välja på att inte träna alls eller träna klockan åtta. Det är dock en extra tillfredsställelse att träna på en tid som inte är ens optimala.
  4. Hitta möjligheter istället för ursäkter. Ofta när det kommer till träning som inte blir av är det för att vi är experter på att hitta ursäkter istället för att se möjligheter. En lösning kan vara att ha en uppsättning träningskläder, duschgrejer och en extra uppsättning underkläder på jobbet. På så vis har du skapat möjligheten att ta ett kort träningspass på lunchen eller kanske direkt efter jobbet förutsatt att du har duschmöjlighet på din arbetsplats. Eller transportträning till arbetsplatsen är en lösning för dig.
  5. Schemalägg din träning. Ett vanligt men så bra råd. Det handlar inte om att få tid att träna, det handlar om att skapa tid till träning.
  6. Om du vet att du är bra på att svika ditt schema. Skaffa en träningskompis eller be någon du känner att peppa på dig så att du tar dig iväg. Socialt stöd ökar chanserna att få träningen gjord.
  7. Kom ihåg vilka bra effekter träningen ger. När det är stressigt eller mycket att göra, se träningen som en möjlighet till mental och fysisk återhämtning. Anpassa träningen utefter livets krav. Ett lugnt träningspass kanske är precis vad som behövs när hjärnan går på högvarv. Ett svettigt träningspass kanske är precis vad som behövs efter en kaosdag på jobbet, ett träningspass som endast handlar om att orka nästa övning och eller orka springa några minuter till.
  8. Se träningen som energi. Energi som din kropp behöver. Då är det lättare att motivera sig att skapa tid i schemat.

Vilka är dina bästa tips för att skapa tid för träning? Dela med dig!

Denna text är skriven av Erika, mig hittar ni på blogg.reachyourgoal.se

One Comment

  1. I över ett års tid nu har jag bokat in sista helgen var tredje månad som träningshelg. Jag har inte åkt iväg på något organiserat, men den helgen betraktar jag som uppbokad och så lägger jag in tre pass om dagen. Nästa helg kommer bli den andra helgen för 2017, och eftersom att det är långhelg har jag tänkt träna två pass om dagen, fyra dagar i rad. Jag kallar det virtuell träningshelg och alla som vill får vara med
    https://lillahusetpagarden.wordpress.com/2017/05/02/arets-andra-virtuella-traningshelg-2/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *