Vardagsrörelse för bättre hälsa

Vi hör och läser om det jämnt, enkla knep att få in mer rörelse i vardagen. Men det är så otroligt viktigt att vi tar medvetna beslut och påminner oss själva om att röra på oss. Vardagsmotionen är viktigare än träningen för vår hälsa på sikt. Så därför tänkte jag be dig att ägna några minuter till att läsa igenom denna text, för att påminna dig själv och förhoppningsvis få lite nya tankar och insikter kring rörelse.

Det sitter i generna

Varför är det så lätt att välja det bekväma framför det lite mer obekväma egentligen? Vi vet ju att det är bättre att ta trappan än rulltrappan och att det är bättre att gå än åka bil, men ändå krävs det ofta lite mer mental energi att välja det mer krävande. Kanske en övertalningsprocess till och med. Detta sitter i våra gener, vi älskar bekväma lösningar som får oss att spara på energi. Samhället har utvecklats enormt på några hundra år, men vi människor har funnits i tusentals. Våra gener är programmerade att spara energi så att vi ska klara av hot och jakt. Problemet är att vi idag inte lever det liv som våra gener är programmerade för. Så vi behöver hela tiden jobba med att ta det där aktiva beslutet att röra på oss. Energi föder också energi, så börjar vi röra på oss så frisätts hormoner i kroppen som ger må bra känslor som skapar energi. Det blir som ett hjul som snurrar fortare och fortare ju mer momentum som dras igång. Det är bara det där steget att faktiskt komma igång att aktivt övertala hjärnan att det inte alls finns någon mening i att spara energi till något som ändå inte kommer ske som vi behöver ta oss förbi.

Vad gör skillnad?

All rörelse är bra rörelse. Så en sådan sak som att öppna dörren själv istället för att trycka på en knapp för automatisk öppning är en sådan liten sak som du kan ändra i dina vanor. Fler tips kommer här nedanför.

  • Stå upp om du jobbar på kontor
  • Vicka på tårna/gör små tåhävningar om du sitter ner och jobbar, det lilla ökar faktiskt blodcirkulationen.
  • Ställ en timer som påminner dig om att röra på dig en gång i halvtimmen. Att jobba med tidsintervall kan även öka fokus på jobbet.
  • Ta för vana att gå i rulltrappan om inte en trappa finns som alternativ.
  • Jobbar du framför dator, Ta pausjympa för överkroppen, släpp ner axlarna, veva på armarna, Blodcirkulationen kommer igång, i blodet transporteras även delar av vårt immunförsvar.
  • Istället för att packa på dig som en packåsna när du handlat så gå fler turer till bilen.
  • Gå/cykla en omväg när du går till affären, jobbet eller gymmet. Behöver inte alltid vara så himla mycket, men behöver inte alltid heller vara kortaste vägen.
  • Ta för vana att stå om du inte måste sitta, speciellt om du ändå har ett stillasittande jobb.

Ett sista tips

Ni har säkert hört att 10 000 steg om dagen är rekommendation för en bra hälsa. Det är väldigt svårt att komma upp i om en har ett kontorsjobb och en kan vara väldigt duktig på att glömma hur mycket eller snarare lite en rört på sig. Även där vårt goda samvete som vill spara energi vill gärna lura oss att vi rört oss väldigt mycket. Något som kan hjälpa dig att hålla koll på din vardagsrörelse är en stegräknare, finns armband, appar och sådana där som en fäster i kläderna. En stegräknare ska inte vara ett stressmoment, se det istället som en motivation till att upprätthålla din hälsa och vardagsmotion. Låt den vara en fingervisning i att du tar hand om dig själv och din kropp om du vet med dig att du är inaktiv i din vardag.

Jag som skrivit detta stycke hittar ni på blogg.reachyourgoal.se där jag skriver om träning, hälsa och livet som egenföretagare inom Träning och Hälsa.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *