Vårtrötthet – tips för hur du kan hantera din trötthet

Solens strålar gör oss sällskap allt större delar av dagarna nu och det pratas om energi och ut och njut av ljuset. Känner du istället att du vill dra för gardinerna, sova hela dagarna och inte alls är sugen på att gå ut? Allt känns tråkigt och orken är i botten? Du är inte ensam. Väldigt många drabbas av vårtrötthet, för vissa leder det även till depression. Vårtrötthet uppskattas drabba 1 av 4 i Sverige.

Varför blir jag trött på våren?

Det kan kännas frustrerande att tappa ork och motivation när ljuset äntligen återvänder. Det är ju nu en ska känna sig lätt och fri och känslan av att “alla andra” verkar älska våren, gör en frustrerad och förvirrad över varför är jag så trött?. Det kan vara lite lättare att hantera det hela om en vet varför och att en inte är ensam. Det handlar om hormoner och vår biologiska klocka. Vi är olika och anpassar oss olika fort till omställningar. När dagarnas rytm förändras i och med att dagarna blir längre med ljuset så rubbas vår biologiska dygnsrytm och en trötthet uppstår. Kroppens biologiska tidsrytm hamnar helt enkelt ur fas. Detta gör att vår nattsömn kan bli sämre och att vi känner oss trötta oavsett hur mycket vi sover. Så vad kan en göra för att återställa kroppens dygnsrytm?

Tips för att hantera vårtröttheten

  • Försök få dagsljus. Även om känslan är att du bara vill ligga inne gömd från ljuset. Så ta en lite kort lunchpromenad när solen lyser eller sätt dig bara i en stol utomhus och lapa sol. Solljuset hjälper dina hormonnivåer att anpassa dygnsrytmen.
  • Börja träna eller träna lite mer. Förflytta gärna träningen utomhus så får du dubbel positiv effekt. Träning hjälper dig även att sova bättre.
  • Ät allsidigt och planera dina måltider. När kroppen är trött skickar den signaler efter energi. Hjärnan vet att snabb energi finns i sådant som innehåller mycket socker. Därför brukar suget efter godsaker och onyttigheter öka. Genom att planera din kost kan du ligga steget före det där panik inköpet när tröttheten gör sig påmind och suget efter onyttigheter är enormt. Genom bra kost håller du även uppe energinivåerna och undviker att åka berg- och dalbana med sockerkickarna.
  • Var snäll mot dig själv. Acceptera att du är lite tröttare och sänk kraven på dig själv. Stress över att du inte orkar kommer bara leda till en negativ spiral där stressen tar ännu mer energi. Det är något vi vill undvika.
  • Ta hjälp. Berätta för dom runt om dig att du drabbas av vårtrötthet och be om hjälp med att ta dig iväg på saker och gärna utomhus. Ofta handlar det bara om att våga fråga om hjälp.

Var uppmärksam

En vårtrötthet kan leda till depression. Var uppmärksam på om det inte vänder och be om hjälp av vården eller närstående som kan hjälpa dig att få rätt hjälp. Depression kan drabba alla och är inte ett tecken på svaghet. Om du märker att någon runt dig börjar bli oroväckande deppig så visa ditt stöd och var uppmärksam.

/ Erika Lauri blogg.reachyourgoal.se

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *